Amir Jedidin mukaan konduktöörin työssä tärkeintä on huomioida matkustajat ja heidän tarpeensa juna matkan aikana. Jedidi on yksi Sub-kanavalla pyörivän Radalla-ohjelman päähenkilöistä.
23-vuotias Amir Jedidi on tullut viime viikkoina tutuksi television katsojille, sillä hän on yksi MTV:n Sub-kanavalla pyörivän Radalla-tosi-tv-ohjelman päähahmoista. Sarja sukeltaa eri ammatissa olevien rautatieläisten arkeen, Jedidin osana on tutustuttaa katsojat VR:n lähiliikennekonduktöörin työhön.
Suomalais-tunisialainen Jedidi lähti ohjelmaan työkavereiden innoittamana.
– Olimme viime toukokuussa työkavereiden kanssa Ruotsin-risteilyllä. Itse en ollut kuullutkaan koko ohjelmasta, mutta illan aikana työkaverit houkuttelivat hakemaan. Taisin tehdä hakemuksen heti laivalla: jos kerran työkaverit haluavat nähdä minut televisiossa, miksikäs ei.
Ohjelmaa kuvattiin kolmena eri päivänä Helsinki–Riihimäki ja Helsinki–Lahti -reiteillä.
– Joka päivä toivoin, että matkan aikana tapahtuisi edes jotain pientä normaalista poikkeavaa – muutakin kuin jumittunut vessa. Aluksi olin vähän pettynyt, kun mitään erityistä ei saatu kuvauspäiviin, mutta yllättävän hyvä ohjelma arjestakin on syntynyt. Kaiken kaikkiaan sitä oli tosi hauskaa tehdä sekä tuotantoyhtiön että omien työkaverien kanssa.
Kun kuvauksissa päästiin vauhtiin, ei kamerakaan enää jännittänyt.
– Ensimmäiset 30 minuuttia hieman arvelutti, sitten kameroiden läsnäoloon tottui ja kaikki alkoi sujua, Jedidi muistelee.
Ensimmäiset 30 minuuttia hieman arvelutti, sitten kameroiden läsnäoloon tottui.
Päähenkilöt eivät ole itsekään nähneet kaikkia jaksoja, vaan odottavat tv-esityksiä jännittyneinä muiden katsojien tapaan.
– Näimme vain ensimmäisen jakson ennakkoon. Olen jokseenkin tyytyväinen tähänastiseen, vaikka aina välillä vähän mietin, mitä sitä onkaan tullut höpötettyä. Seison kuitenkin kaiken sanotun takana – ainakin toistaiseksi, mies toteaa ja nauraa päälle.
Jedidi kertoo saaneensa pelkästään positiivista palautetta.
– Kaverit ovat kommentoineet paljon sosiaalisessa mediassa. Myös työkaverit ovat ottaneet ohjelman positiivisesti, vaikka välillä taukohuoneessa piikittelevätkin leffastaraksi.
Amir Jedidi toivoo, että Radalla-ohjelma antaisi mahdollisimman hyvän kuvan hänen ammatistaan.
– Mitä pidemmälle sarja etenee, sitä paremmin työn sisältö varmasti aukeaa katsojille. Minä olen kolmessa jaksossa ja toivon, että sinä aikana tämä työ tulee tutuksi.
Matkustajien tarpeet huomioon
Amir Jedidi on vielä melko tuore raidealan ammattilainen, sillä hänellä on takanaan reilu vuosi konduktöörin ammatissa.
– Pääsin armeijasta kesällä 2016, ja sen jälkeen mietin ja pohdiskelin, mitä tekisin. Näin netissä ilmoituksen lähiliikennekonduktöörin koulutuksesta ja laitoin hakemukseni. Olin miettinyt joskus aikaisemmin, että olisi hienoa olla töissä junassa.
Jedidin mielestä parasta työssä ovat vaihtuvat maisemat sekä työkaverit – ja ihmisten kohtaaminen.
Entä ikävintä?
– Kaikki erikoistilanteet. Omalle kohdalleni ei ole osunut pahasti häiriköiviä matkustajia tai allejäämistapauksia, mutta sellaiset eivät tunnu koskaan kivoilta.
Jedidi pitää omana vahvuutenaan sitä, että hän tulee hyvin juttuun tuntemattomienkin kanssa eikä puhe tyrehdy vaikeissakaan tilanteissa.
– Tässä työssä tärkeää on se, miten lähestyt ihmisiä. Pitää osata huomioida matkustajat ja heidän tarpeensa. Olennaista on, mitä puhut ja miten.
Vaikka Amir Jedidi sanookin välttyneensä ikäviltä tilanteilta, on haastaviakin hetkiä ehtinyt ensimmäiseen vuoteen mahtua.
Tällainen tilanne oli, kun junan kyydissä oli isästään eksynyt nuori poika. Tilanteen hoitamista vaikeutti se, ettei juna pysähtynytkään kaikilla aikataulun mukaisilla asemilla, mikä aiheutti muissa matkustajissa kysymysten vyöryn.
– Silloin olin lähes hajoamispisteessä ja koko tilanne tuntui vaikealta. Mutta siitäkin selvittiin ja kaikki päättyi onneksi hyvin. Isä ja poika saatiin yhteen.
Jokin aika sitten kyytiin nousi puolestaan kolmen kaveruksen porukka, joista yksi näytti jalassaan olevia viiltohaavoja ja kertoi joutuneensa puukotetuksi. Jedidi ei vieläkään tiedä sataprosenttisesti, olivatko haavat todella tulleet puukotuksesta vai kenties nuoren omista hölmöilyistä.
– Kaikkeen pitää osata varautua. Meitä on tällä hetkellä kaksi lähiliikennekonduktööriä junassa, mutta välillä toivoo, että olisi pari kädet lisää.
Musiikki nollaa työviikot
Radalla-ohjelma on tehnyt Amir Jedidin kasvot tutuksi ainakin osalle pääkaupunkiseudun junamatkustajista, mutta jotkut ovat tunnistaneet hänet jo aiemminkin musiikkiharrastuksen ansiosta. 23-vuotias nuorukainen tekee raidetyön lisäksi myös dj:n hommia ja toimii rap-artisti Slim Millin keikka-dj:nä. Lisäksi hän kirjoittaa biisien sanoituksia.
– Toki musiikkiuralla tavoitteena on menestyä, mutta lähinnä teen musiikkia omaksi ilokseni. Musiikin avulla saa sanottua enemmän kuin normipuheella ja sen avulla saa nollattua VR:n työviikot.
Katso Radalla-ohjelman julkaistut jaksot MTV Katsomosta.